الفصل التاسع

وتبسمت ذات النقاب 2675 words 2021-08-01 20:44:22

ماذا تركت لي من هذا القلب

لقد امتلكت نبضاته دقاته وكل ما فيه

دائما تتجادل اوردتي وشراييني

الكل يريد ان تجري فيه

يا من سكنت في كل جزء مني قد ارهقني الاشتياق

الاشتياق حط رحاله عندي ونصب خيامه

كأن لا مشتاق

اشتقت الى كلماتك حركاتك ابتساماتك حنانك

اشتقت حتى الى عصبيتك

فرفقا بي

خطت جويرية تلك المشاعر التي ترجمها قلمها الى حروف على اجندتها

اغلقتها فاذ بها كتيب صغير بخط اليد بعنوان " مازلت على العهد ما دمت "

==========

خرج حازم من عند جدته الى شقته

ماان دلف حتى اعترضته هالة

هالة: لو سمحت شفت اخواتي

حازم باحراج: انا اسف والله نسيت

شعرت هالة بالاحباط وامتلئت عيناها بالدموع

هالة بخفوت: طيب عن اذنك

حازم بتردد: طب اا احمـ خلاص اجهزي بسرعة اود*كى

هالة: بجد؟

حازم: اه ياريت بسرعة

دلفت هالة الى غرفتها لتفيير ملابسها واتجه حازم نحو مكتبه

اغلق الباب باحكام واتجه نحو تلك الخزنة السرية فتحها واخرج بعض الاوراق امسكها بيده

حازم: غلطت لما سكتت بس دلوقتي لازم كل واحد ياخذ جزاته جايز صحيت متاخر عارف بس المهم اني صحيت فلازم انقذ الباقي

قاطع شروده طرقات خافتة على باب المكتب

فنهض وخبا تلك الاوراق ثم فتح الباب واتجها سويا هو وهالة الى حيث شقة اخواتها

=========

كانت الدماء تسيل من كل مكان في جسده

الضابط بخشونة: هتعترف ولا لا

ضرار بصوت ضعيف: مش هعترف بحاجة معرفهاش

الضابط بقسوة: جبته لنفسك بقا

ضرار: صبر جميل والله المستعان

انا راضي بحكمك يا رب بس رحمتك اوسع لي

اااااااااااااااااااااااه

حسبي الله ونعم الوكيل

========

حازم: انزلي وهستناكى هنا ماتتاخريش عن 10 دقايق

هالة: حاضر

بعد خمس دقائق عادت هالة حزينة خائفة

حازم بقلق من مظهرها: في ايه

هالة: محدش موجود والجيران بيقولوا بقالهم كذا يوم برا مارجعوش انا خايفة اوي

حازم: ماتخافيش هدور عليهن واطمنك

هالة بعدم تصديق: بجد

حازم: ايوا طبعا

هالة: هو انت ليه بتعمل معايا كده

حازم: ما عملتش حاجة انتى مراتي ويلا بقا اروحك عشان مش فاضي

======

ابو بسمة بإصرار: بس ايه الي غير رايك فجاة

بسمة: هقولك يا بابا

انا لازم اعيش حياتي يا بابا

انا ماعملتش غلط ولا تعديت حدود ربنا عشان اخاف من عقابه ليا

انا واثقة في ربنا انه مش هيبتليني بحاجة فوق طاقتي

يا بابا

ربنا قال في حديث قدسي انا عند ظن عبدي بي فان كان خير فخير وان كان شر فشر

فلازم احسن الظن بالله عشان مايوقعش على دماغي سوء الظن

ربنا رحيم بعباده فانا مطمنة ان اختياره ليا كله صح

فانا لازم اعيش واعمل عيلة واجيب عيال ويبقى ليا عيلة مسلمة واجيال عارفة دينها صح عشان هتحاسب على حياتي ووقتي لو ضيعتهم

ابو بسمة بدموع: ماشاءالله ربنا يحفظك يا بنتي وتكوني ليا ستار عن النار

بسمة وهي تحتضنه: يا رب يا بابا ياااااارب

======

المحامي: اهدى يا حاج واسمعني كويس

انا لقيته ودرست القضية كويس وللاسف اشطر محامي مش ممكن هيطلعوا من اقل من 30 سنة سجن

ابو سيف بصدمة: ايه!! انت بتقول ايه

المحامي: القضية كبيرةالتهم كثيرة وكبيرة ومحبوكة كويس

ابو سيف بقهر: حسبي الله ونعم الوكيل

المحامي بمكر: بس في حل

ابو سيف بلهفة: ايه

المحامي: محتاجين 100 مليون عشان نظبط الوضع

ابو سيف: بصدمة: ايه!!

اغلق الخط في وجوم

دخلت زوجته الغرفة فجاة فوجدت زوجها شاردا حزينا

ام سيف: مالك يا حاج

ابو سيف:عايزين 100 مليون عشان ضرار يخرج

ام سيف بصدمة: ابني !!

هندفع ولا ايه

ابو سيف بغضب: انتى على اخر الزمن عايزاني انا الحاج سعد ارتشي!!

ام سيف: امال هتسيب ابني كده الله عالم حاله ايه

ابو سيف: ربنا يحلها من عنده

هو العدل ما يرضاش بالظلم اكيد هنلاقي حل غيره

طرقات على باب الغرفة

ابو سيف: مين

سيف: انا يابا

ابو سيف: ادخل ياابني

سيف: كويس اني لقيتكم مع بعض

كنت عايزكم في موضوع

ام سيف: خير ياابني

سيف: انا عايز اتجوز

ام سيف بفرحة: عروستك عندي ياابني

سيف: ماهي موجودة يا ماما

ابو سيف بغضب: موجودة ازاي يعني انت بتكلم بنات الناس ولا ايه

سيف بسرعة: لا والله يابا ل**ني ماخاطب ل**نها

ابو سيف: امال عرفتها ازاي

ام سيف: طب شوفتها فين هي حلوة؟

سيف: معرفش ياما اني ماشفتهاش

هي لابسة نقاب فقلت ان دي محافظة على نفسها اكيد هتحافظ على بيتها واطمن ان عيالي منها

==========

عصام بضيق: مش عارفين نلاقي حل

وليد: للاسف الموضوع كبير والقضايا المنسوبة له خطيرة

دقات على باب المكتب

عصام: اتفضل

احمد: في واحد برا عايز يقابلك

عصام: مش قادر اقابل حد دلوقتي يا عم احمد

أحمد: انت فاكر كده ضرار هيفرح لما يخرج ويلاقيك سايب الشغل وحاطط ايدك على خدك زي الحريم

انا هدخله فورا

ماان دخل الزائر حتى صدم عصام من هويته وانتفض واقفا وعيناه يتطاير منها الشر

عصام بغضب: جاي تعمل ايه هنا

========

رحمة: ما بيثقش فيا اكثر حاجة وجعتني هي شكه فيا دي موتتني وقتلت حبه جوايا

انا مش عيلة بس عايزه اعيش في استقرار تعبت في حياتي اووي مش عايزه افضل في رعب بسبب شكه فيا

ابو سيف: الشك بيهدم البيوت ياابني

مصطفى: انا كنت بثق فيها جدا والله بس هي عملت حاجة خلت ثقتي فيها تتهز مش عارف اثق فيها من ثاني

ابو سيف: هتطلقها وبعد العدة هجوزها لابن اخويا

رحمة ومصطفى: ايه!! لا طلاق لا

ابو سيف: ليه

رحمة: عشان ابني

مصطفى: ايوا عشان ابني

ابو سيف بابتسامة: شايفين الاوضة دي؟

رحمة باستغراب: مالها

ابو سيف وهو يهم بالمغادرة: هتتحبسوا فيها اسبوع وبعدها اشوف هتقدروا تكملوا مع بعض ولا الطلاق هو الحل

========

عبد العزيز: انا عايز البت هالة من تحت الارض والبت جوري انا خلاص تقريبا وصلتلها

سيد: حاضر ياباشا

يوم بالكثير وهتكون عندك

=========

ماان دخل الزائر حتى صدم عصام من هويته وانتفض واقفا وعيناه يتطاير منها الشر

عصام بغضب: جاي تعمل ايه هنا

حازم بهدوء: عايز نكلم على انفراد

وليد: استاذنكوا ورايا شغل

جلس عصام بضيق

حازم: مش هتقولي اقعد

عصام بنفاذ صبر: اتنيل واخلص قول الي عندك عشان مش فاضي

جلس حازم واخرج ملف وقدمه لعصام

عصام: ايه ده

حازم: افتحه وانت تعرف ماتخافش مش هحطلك قنبلة وسطه يعني

ماان فتح عصام الملف وتفحص مابه من مستندات حتى اغلقه بقوة

عصام: ايه العك ده

حازم: ده مش عك

وهو ده الي هيخرج ضرار من السجن

عصام: ازاي

حازم بنفاذ صبر: ماكنتش اعرف انك غ*ي كده

عصام بتحذير: انا مااسمحلكش

حازم: عنك ما سمحت

ماهو عبد العزيز ورا سجن ضرار وفايدك ورق يدينه ويوصله للاعدام يبقى بسيطة خالص تهدده يطالع ضرار او تقدم الورق للسلطات

عصام: ماانا فعلا هقدمه ده مجرم ولازم يتعاقب

حازم بمرارة: خليها بعد مايطالع ضرار من الي ورطه فيه

عصام: معاك حق

والله نهايتك قربت يا عبد العزيز

بس انت ليه بتساعدني ده والدك بردو

لا مؤاخذة يعني كنت فاكرك زيه

حازم: ولا يهمك

عصام: بس بردو ما قولتليش ايه الي خلاك عايز تساعد ضرار وازاي تضر والدك كده

حازم بتنهيدة: الحكاية بدات من كذا سنة قبل مااتخرج بكذا شهر

فـلاشـ بـاک

من كذا سنة اكتشفت ان بابا بيتاجر في الممنوعات سلاح م**رات حريم

الادهى من ده كله انه بيشتغل مع منظمة عالمية ملحدة بيحاربوا الاسلام ومن ساعتها انا بقيت زي ما تعرفني

الصدمة اثرت عليا كنت ضعيف مقدرتش افضح ابويا

ودي اكبر غلطة في حياتي مش عارف اذا ربنا هيغفرهالي ولا لا

كنت عارف اني في يوم هرجع لربنا واتوب

انا مسلم وبحب ديني كنت بتقطع وانا بسمع لخطتتهم القذرة عشان تدمير الاسلام

وللاسف خطتهم نجحت وبقينا مسلمين بس بالاسم

التبرج بقا تحضر والستر تخلف

بيحاربوا الاسلام بخطط دنيئة اوووي لدرجة ماتقدروش تحسوها

من ساعتها بقيت اجمع كل الي يدينه عشان ادمره زي ما دمرني ودمر شباب كثير اووي

كانوا بياخدوا شباب على اساس هيشغلوهم وبيقولولهم هنعملكم دورات تدريبية والدورات دي ماكانتش غير غسيل مخ عشان يبقوا يكرهوا حاجة اسمها الاسلام ويستخدموهم لتدمير دينهم بنفسهم

عصام بشفقة: ممكن تهدا

حازم ببكاء: انا مش عارف اعمل ايه وارجع لربنا ازاي

انا كنت شريك معاهم في جرايمهم دي بسكوتي

عصام: اهدى يا حازم واصدق التوبة لله وهو هيغفرلك ان شاء الله

ويلا بقا هاخدك على مكان هترتاح فيه اوووي

حازم: مكان ايه ده؟

عصام: لو مش سامع العصر اذن

يلا عشان نلحق صلاة ا****عة

حازم بلهفة: نفسي اووي اصلي جماعة

ارجوك خد بايدي وماتسيبنيش

عصام:حد يقول للحسنات لا

يلا بينا ياض يا زوما

حازم متصنع المرح: ياض وزوما مع بعض !!

لا انت شكلك خدت عليا اوي

عصام: ههههههههه يلا ياابني وبطل تعطلني

========

ابو سيف: خدتي لمصطفى ومراته غداهم يا تهاني

تهاني: ايوا يا حاج دنا تعبت وانا مستنياهم يأذنولي ادخل كان صوت خناقهم عالي بس ماسمعونيش بردو فاضطريت ارجع

ابو سيف: ربنا يهدي سرهم ويعقلوا

======

قبل قليل في غرفة مصطفى ورحمة

مصطفى بعصبية: انا مش ممكن انسى انك هربت مني

افرضي الشباب الصايعة قدرت تخ*فك ايه الي كان هيحصلك

رحمة بعناد: والله حضرتك السبب

مصطفى: انا ولا تهورك

رحمة بصراخ: لا انت شكك هو الي خلاني اهرب

مصطفى بتحذير: اوعى صوتك ده يعلى عليا ثاني

رحمة: هتعمل ايه يعني

مصطفى: رررحمة بطلي استفزاز

رحمة: ايه هتض*بني مثلا

مصطفى: وا**ر دماغك الناشفة دي كمان

رحمة: طب طلقني يا مصطفى طلقني مش عايزاك

مصطفى: ولا انا عايزك بس مضطر عشان ابني الي جاي

رحمة بدهشة: انت بتقولها في وشي؟

طب هموتهولك بقا

وصعدت على الكرسي وماكادت تقفز حتى حملها مصطفى مصطفى بغضب: بطلي جنان بقا حرام عليكى تقتلي روح مالهاش ذنب

رحمة: نزلني

وضعها برفق على السرير

مصطفى: ممكن تهدي شويه الزعل وحش عشانك

رحمة: يعني حضرتك خايف على ابنك مش عليا

مصطفى بصراخ: ماتهدي بقا جننتيني امتى الاسبوع يخلص بقا

اسيبك فترة الاقيكى مجنونة

انا تعبت منك يا رحمة

رحمة ببكاء: انا عارفة انك ما بقيتش تحبني ولو وافقت تكمل معايا هيبقى عشان ابنك

مصطفى بنفاذ صبر: والله بحبك انتى يارحمة بس لو تعقلي شوي

رحمة : يعني ايه اعقل شويه هو انا مجنونة !!

مصطفى بصوت عالي: ابووووس رجلك ياحاج سعد افتحلي الباب

========

دخلت الى غرفة الصالون على استحياء فوجدته جالس صحبة زوجته

مودة: السلام عليكم

ابو سيف وامه: وعليكم السلام ورحمة الله

ام سيف: تعالي اقعدي يا بنتي

ابو سيف: يا بنتي ندهتلك عشان اقولك لازم تشوفي حل مع اختك قربيها من ربنا وخليها تتقي الله في جوزها

مودة باحراج: حاضر

ابو سيف: وخالتك الحاجة ام سيف عايزاكى في موضوع ثاني

مودة: خير يا طنط

ابو سيف: اسيبكوا تاخدوا راحتكوا واشوف الي ورايا

ام سيف بحنو: تعالي جنبي يا حبيبتي وارفعي نقابك

مودة: حاضر

ام سيف: انتى مخطوبة يا مودة

ظهرت لمحة حزن بعينا مودة: لا يا طنط

ام سيف: ومالك بتقوليها كده يا بنتي انتى الف مين يتمناكى ويابخت الي هتكوني من نصيبه

اغمضت عيناها بالم

مودة: ربنا يجبر بخاطرك

ام سيف بابتسامة: يا رب الواحد ده يبقى ابني

مودة:هاه

ام سيف: انا عايزه اخطبك لسيف ابني

ايه رايك

مودة: بس انتوا ما تعرفونيش

ام سيف: سيف نزل القاهرة مخصوص وسال عليكى واتاكد انه اختار صح

مودة باستغراب وخوف: ربنا يسهل يا طنط

======

هالة بفزع: انتوا مين ودخلتوا هنا ازاي

سيد ببرود: البوص بيسلم عليكى وبيقول انه عايزك ?

هالة: ابعدوا عني اوعى تقربوا جوزي هيمحيكوا من على وش الدنيا

سيد: ايه ماوحشتكيش ايامنا

وبعدين فينه جوزك

امممم تقصدي الشاب الحليوة الي مات من شويه في حادثة سير بريئة قضاء وقدر

هالة: ابعدوا ولا هصرخ والم عليكوا الناس

ايييييه بتقول ايه

قتلتوا حازم

حااااااااااااااازم

اخرج من جيبه منديل مغمور بم**ر وضغط به على انفها فقدت وعيها في الحال !!

حملها وخرج مسرعا

========

علا: حرام بقا يا ماما انتى كل يوم مجرجراني معاكى على حاجات فاضية وانا تعبت ومابقيتش قادرة اسلب طولي

ام عصام: هو جهازك بقا حاجات فاضية؟

انتى فاكره الجواز رومانسية وبحبك وبتحبني وخلاص

لا يا بنتي ده بس اول سنة ومع اول عيل هيطير

علا: ياماما بلاش تحبطيني بقا

ام عصام: وكله كوم ولما يقوم ويعايرك بالناقص في جهازك كووم

علا: لا مش ممكن بسام يعمل كده

ام عصام: ان ماعملش هو هتعمل مامته

يلا يلا بسرعة

علا لنفسها: ده موضوع الليلة وياويلك مني يا بسام لو الكلام ده صح

=========

كانت تجلس صحبته وصديقتها

كانت جويرية ساكنة تفكر في حياتها وما آلت اليه

هل والدتها وشقيقها بخير؟

كيف احوالهم؟

هل يشتاقونها؟

بينما مودة وسيف

سيف: تقريبا عرفتي عني كل حاجة وانا كمان بس مش عايزه تقوليلي حاجة او تعرفينى على حاجة

موده باضطراب: حاجة ايه يعني

سيف: اي حاجة عنك عايزاني اعرفها

مودة: لا مفيش

سيف بترقب: ولا حتى عن اختك الثانية وانها يعني ..

مودة: لو سمحت انت طالب ترتبط بيا مش باختي وبماانك قبلت تتقدم وانت عارف بتسال ليه

سيف: عايز اعرف ليه ماعرف*نيش زي باقي العرسان الي سبق وتقدمولك

مودة: عشان اكتشفت اني غلطانة ومذنبة فتبت

سيف بابتسامة: ازاي

مودة: كنت انانية

عشان خايفة العريس يكتشف الموضوع ده بعدين ويفركش او يطلقني لو حصل زواج كنت برتكب معصية وهي فضح مسلم ومش اي حد دي اختي

بس خلاص انا قررت اتوب بجد وندمانة على الي عملته ومش هجيب سيرة حد لو الي هتجوزه اكتشف الموضوع متاخر وسابني هستقوى بالله بس المهم ماافضحش الي ستره ربنا

سيف بابتسامة ارتياح: تحبي نعمل خطوبة ولا كتب كتاب على طول

مودة ببلاهة: الي هو ازاي ده

سيف: هههههههههه انا لما سالتك كنت عايز اعرف

تبتي ولا في سبب ثاني وانا كده اطمنت اني اخترت صح

وبعدين مابقاش في مشكلة اصلا بعد مااختك اتجوزت

مودة: ايه دخل رحمة

سيف: انا اقصد اختك الثانية

مودة بلهفة: هااالة هاالة اتجوزت ؟ ازااي وفين وعرفت ازاي

سيف: ماانا لما نزلت اسال عنك عرفت كل حاجة

هاااا ايه رايك بقا

مودة بخجل: عن اذنك

قامت جويرية بسرعة ورائها: استنيني يا مودة

============

ماان فتح الباب حتى اصطدم بجسده

حازم: انت بتعمل ايه في شقتي وشايل مراتي

سيد بتلعثم: اننااا ااا يا حازم بيه اهدى وافهمني

وضع سيد هالة على الارض وماان استدار حتى اعترضته لكمة قوية من يد حازم اردته ارضا وتتالت اللكمات

اخيرا استطاع الفرار

حازم بفضب: والله لادفعك الثمن غالي يا عبد العزيز

استدار وقد تغيرت ملامحه الى اللين وحمل هالة برفق وادخلها غرفتها ووضعها على السرير برفق

جلس على طرف السرير واخذ يداعب شعرها

حازم: بحبك اووي يا هالة اووي

يا ترى بتحبيني ولا لا

ماتقلقيش قربت اخلصك منه نهائي وهنتقملك منه على كل لحظة اتهانتي فيها بسببه

طبع قبلة مطولة على جبينها وخرج تاركا اياها تسبح في عالم اللاوعي

========

هو سؤال وعايزه جوابه حالا

تفوهت علا بتلك العبارة عبر الهاتف

بسام: يا حبيبتي اهدي انا مش قادر اصدق انك بتغيري من عيل لسه ماجاش

علا: هو كده

قولي هتحبه اكثر مني؟

بسام: لا هحبكوا قد بعض

علا: لا انا عايزه انا اكثر

بسام: اكره ابني يعني؟

علا: لا حبوا وطنشني انا

بسام: علا حبيبتي ياريت تعقلي شوي مش لما نتجوز الاول

علا: عايزه اطمن

========

اتصل بالشركة لارسال رجال امن للمكان ومعهم مرافقة لزوجته

وماان وصلوا حتى وضح لكل منهم مكانه ومهمته واتجه نحو الخارج لقضاء امر هام

=======

كان في مكتبه يدرس خطوته المقبلة الى ان دق الباب ودخلت السكرتيرة

حلا: في واحد اسمه الباشمهندس عصام المهدي برا وعايز يقابل حضرتك

عبد العزيز بابتسامة خبث: خليه يدخل دنا مستنيه من زمان

دخل عصام وجلس على الكرسي المقابل لعبد العزيز ووضع ساق فوق الاخرى

عصام: هتطالع ضرار امتى من المصيبة الي حدفته فيها

عبد العزيز باستهزاء: ومين قال انه هيطلع بس اوعدك اتصرفلك واخليك تحصله قريب

عصام ببرود وهو يمد اليه بملف يحوي نسخة عن تلك المستندات : طب ممكن تبصلي على الصفقة دي وتقولي رايك

ماان راى عبد العزيز اول ورقة حتى شعر بالاظطراب واخذ يتصفح الملف بعصبية

عبد العزيز بعصبية: انت جبت الورق ده منين

عصام ببرود: في ايدك 24 ساعة تطالع ضرار من السجن والا هضطر اتصرف تصرف مش هيعجبك ولو انا معرفتش اتصرف في غيري اصل الملف ده وزعته على كثير من احبابي

عبد العزيز بصراخ: انا هود*ك في ستين داهيه انا ..

قاطع كلامه اقتحام حازم المكتب

حازم بغضب: لو ما حوشتش عني كلابك هتندم يا عبد العزيز

عبد العزيز: حازم !!

=========

ماان زال اثر الم**ر حتى استيقظت وهي تصرخ

حاازم لالالالالا حاازم

سيبوني ماتقتلونيش زي ماقتلتوه

سلمى (المرافقة): اهدي يا هانم اهدي

هالة بفزع: انتى مين

سلمى: اهدي حضرتك بغرفتك وحازم بيه نزل من شويه ومش هيتاخر

جالت هالة ببصرها في الغرفة فاطمئنت لذلك واسترخت الى ان غطت في نوم مريح

نوم يحفه الامان والطمانينة

==========

عبد العزيز بغيظ: عايزين ايه دلوقتى

عصام: تطلع ضرار من السجن

حازم: وتبعد عن مراتي

عبد العزيز وقد لاحت امام عيناه فكرة شيطانية اخرى

عبد العزيز بتعابير مبهمة: ماشي موافق !!

=========

جويرية: نشفتي ريقي يا دودي قولي بقا رايك ا****عة مستنية

مودة بسعادة: مش مصدقة ان هالة اتجوزت بس يا ترى مين وكويس ولا لا هيصونها ويحافظ عليها ولا هيضيعها ويرجعها للزنا ثاني

جويرية: تمام هروح اقولهم مفيش نصيب

مودة بسرعة: لا دنا اموتك

موافقة طبعا

سيف راجل بجد ومفيش سبب يخليني ارفض

جويرية احتضنتها بسعادة: ربنا يسعدك يا حبيبتي

هروح ابشرهم بسرعة

مودة لنفسها: طيبة اوي يا جوجو بتنسي همك وتفرحي مع غيرك وممكن تسيبي فرحتك وتنهمي لغيرك

ربنا يفك اسر جوزك ويجمعكوا على خير

#يتبع

لـ #قمر_فتحي

مستنية ارائكن

Previous Next
You can use your left and right arrow keys to move to last or next episode.
Leave a comment Comment

Waiting for the first comment……

Please to leave a comment.

Leave a comment
0/300
  • Add
  • Table of contents
  • Display options
  • Previous
  • Next

Navigate with selected cookies

Dear Reader, we use the permissions associated with cookies to keep our website running smoothly and to provide you with personalized content that better meets your needs and ensure the best reading experience. At any time, you can change your permissions for the cookie settings below.

If you would like to learn more about our Cookie, you can click on Privacy Policy.